wtorek, 10 grudnia 2013

Zimowy EuroTrip - część 5 Nyköping (Szwecja)











Po dwudniowym odpoczynku (raczej z konieczności niż wyboru, bowiem nie udało mi się na ten czas nic złożyć sensownego) wyruszam na II część Zimowego EuroTripa.

Po Budapeszcie, Istambule, Genewie i Brukseli przyszedł czas na podróż do Belgradu. Trasę tą rozpoczynam od lotu Eurolotem z Rzeszowa do Warszawy.  Okazyjny lot za niecałe 10w praktyce kosztuje tyle samo co podroż autobusem, zatem wybieram samolot :-). Lot przebiega bez zakłóceń, tak jak zaplanowałem (to i dobrze bo na przesiadkę mam tylko 45 min).

Chcąc nie chcąc aby dostać się do celu trzeba jeszcze zaglądnąć do Szwecji :-) Koszt przelotu Warszawa - Skavsta liniami Wizz Air to 34 PLN. Z przesiadką dlatego, że bezpośrednio nic niskokosztowego nie lata.  Lot na pokładzie samolotu A320 przebiega zgodnie z planem, zatem na kolejny lot mam prawie pół dnia. Co zrobić z wolnym czasem ? ... na lotnisku zaopatruję się w darmową mapkę i wyruszam do Nyköping. Wskazówki z fly4free zupełnie wystarczają. Do Nyköping z lotniska Sztokholm Skavsta jeżdżą dwa autobusy 515 i 715, które kursują co ok. pół godziny. Przejazd trwa ok. 15 minut, a bilet (aktualnie) kosztuje 26 SEK od osoby w jedna stronę, płatne kartą u kierowcy.  Zapytana dla pewności kobieta okazuje się Polką i rozwiewa wszelkie moje wątpliwości odnośnie połączenia. Zatem czuje się dość pewnie opuszczając lotnisko i wyruszam do pobliskiego miasteczka.




Nyköping to 32 tyś. miasteczko w południowo-wschodniej Szwecji położone 7 km od lotniska Skavsta, przy ujściu rzeki Nyköpingsån do Morza Bałtyckiego. Jak podaje Wikipedia: "Miasto było świadkiem ważnych wydarzeń w historii Szwecji. 11 października 1285 odbył się tutaj ślub per procura królewny szwedzkiej Ryksy z księciem wielkopolskim Przemysłem II. Podczas uroczystości księcia zastępował jego notariusz Tylon. W 1317 miał miejsce bankiet w Nyköping - król Birger pojmał swoich dwóch braci w zemście za wcześniej doznane krzywdy i zamknął ich w celi więziennej, gdzie zmarli z głodu. W XVI wieku Nyköping było siedzibą księcia Karola, który później został Karolem IX Szwedzkim".



Z lotniska dojeżdżam do przystanku końcowego, którym jest dworzec autobusowy  Nyköping skąd rozjeżdżają się wszystkie autobusy  (po drodze mijamy dworzec kolejowy - Nyköping  Centralstation Railwaystation). Panuje nawet spory ruch, ale to chyba również dlatego, że autobusy kursują z duża częstotliwością (widzę takie same numery podążające jeden za drugim). 

Spacer po mieście jest dobrą formą spędzenia czasu w oczekiwaniu na kolejny lot. W wielu oknach wystaw i domów prywatnych wystawiono świąteczne dekoracje. W Szwecji to gwiazda (często świecąca), oraz świecznik z lampkami świecącymi również za widoku. W zasadzie wszystkie dekoracje podobne są do siebie, a moją uwagę przyciąga deptak na którym znajdują się liczne sklepy, z dość ciekawie wyeksponowanymi artykułami świątecznymi. Na lotnisko wracam nieco wcześniej, a to dlatego że ogarnąłem miasteczko szybciej niż zaplanowałem (oczywiście nie zwiedzając jego obrzeży). Jednocześnie robi się zwyczajnie ciemno.






 W drodze na lotnisko towarzyszą mi dwaj poznani na przystanku w  Nyköping Polacy. Szybko znajdujemy wspólny język, tym samym czas jakby przyśpieszył. Wspólna pogawędka, kawa i wywołują lot do Krakowa, którym zmierzają do Polski mili młodzieńcy. Nasze drogi się rozchodzą ... Mój lot jest następny.

Hehe, co by to nie znaczyło "być może znalazłem kompana na przyszły wyjazd do Japonii" :-).









orientacyjne koszty:
--------------------
Rzeszów-Jasionka (RZE) - Warszawa-Chopin (WAW) 9,88 € (42 PLN)  
Warszawa-Chopin (WAW) - Sztokholm Skavsta (NYO) - 34 PLN 
autobus miejski (515 lub 715) Skavsta -  Nyköping Skavsta 52 SEK (25,32 PLN)  

Sztokholm Skavsta (NYO) - Belgrad (BEG) 69 kr (33,47 PLN)




Więcej zdjęć z: Nyköping
oraz
Zimowy EuroTrip - część 6 Belgrad (Serbia)







  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)