środa, 15 listopada 2023

San Jose (Kostaryka) 2023' Pura Vida

dąc w Kostaryce prędzej czy później spotykamy się ze zwrotem Pura Vida. Co to takiego ? No właśnie, aby to wyjaśnić trzeba trochę poszperać w necie. 


W skrócie myślowym "Pura Vidato odrobina mądrości, która zmienia sposób patrzenia na świat, czyste i proste życie, a w szerszym ujęciu zwrot ten może tak naprawdę zastąpić wiele innych. Dzień dobry, życzliwe pożegnanie czy skupianie się na tym co w życiu tak naprawdę ważne. 









Bardzo dobre wyjaśnienie dla tego zwrotu znalazłem na yakarandamog.com. 

Nie zamierzam rozwijać tego głębiej, a piszę o tym bo widziałem ten zwrot na reklamach w mieście, ofercie wycieczek, haśle do WiFi, aż w końcu wydaje się mi, że ktoś właśnie w taki sposób do mnie się odezwał, a ja obieżyświat 😕nie bardzo wiedziałem o co chodzi. Musiałem po prostu to sprawdzić bo nie dawało mi to spokoju.





San Jose (Kostaryka) to kolejne, ale i ostatnie miejsce które odwiedzam podczas jesiennej podróży do Ameryki Centralnej. 

Sporo udało mi się zrealizować:
- zobaczyć piękno fauny i flory Belize, 
- odkryć naprawdę urocze miejsca, choćby San Pedro i Caye Caulker (Belize),
- spotkać życzliwych ludzi, 
- przetrwać bez strat spacerując w dłuż i szerz w "najbardziej niebezpiecznym mieście na świecie" (San Pedro Sula - Honduras),
- poznać beztroskie życie na wyspie Roatan,
- czy poszwędać się po San Jose (Kostaryka),
- uwiecznić co nieco na zrobionych amatorsko zdjęciach "pocztówkach z podróży".






Razem z powrotem to będzie trasa licząca blisko 24.000 pokonanych km. Niestety sporo musiałem i muszę sobie odmawiać. Tak w życiu bywa, że jak się nie ma tego co się lubi to lubi się to co się ma. 
I nie mam na myśli tej zupy z owoców morza, którą zjadłem ze smakiem pomijając oczywiście znajdujący tam się szkielet kraba i muszle.  


Odmówić głównie z racji znacznych ograniczeń zdrowotnych, które towarzyszą mi od jakiegoś czasu, a nie bardzo mogę przewidzieć kiedy i z jakim nasileniem się odezwą. Cóż nie rozczulając się nad sobą czy przeciwnościami losu wydaje mi się, że tyle ile mogłem ogarnąć to ogarnąłem, ile mogłem / musiałem łez wydobyć, wydobyłem, czasem "nie chcę ale muszę" a reszta to PURA VIDA 😄












Spacerując ulicami San Jose niejednokrotnie człowiek szuka cienia. Ostatnio termometr wskazywał 27 stopni.  Trudno przy tym przyzwyczaić się do dekoracji świątecznych, których tu coraz więcej. Wieczorem mienią się całe witryny informując, że nieubłagalnie nadchodzi czas świąt. 




Mimo, że zaraz idę połazić po San Jose, pozwolę sobie na małe podsumowanie całej podróży w ujęciu mapa / km / przewoźnicy.

Skrócona mapa lotnicza podróży (bez lotów z / do Europy)


Pełna trasa lotnicza: BER-EWR-IAH-BZE, CUK-TZA-CUK-SPR, SPR-TZA-BZE-RTB, RTB-SAP, SAP-SAL-GUA-SJO, SJO-LIR-ZRH-BER

-  8 przewoźników lotniczych
- 16 odbytych lotów
- 16 odwiedzonych portów lotniczych 
- pokonanych łącznie 24.000 km w tym:
    * 22.367 km w powietrzu 
    * plus transport lądowy ponad 1.600 km (autobusy, busy, kolej, taxi, inne) 
- zdobyte 3 nowe flagi do kolekcji "Moje Flagi"
- najdłuższy lot Liberia (LIB) - Zurich (ZRH) - 9.455 km
- najkrótszy lot Belize City (TZA) - Belize City (BZE) - 12 km


Trasa podróży:  
-----------------------------
FlixBus - Warszawa - Berlin - 572 km
United Airlines Berlin (BER) - Nowy Jork (EWR) - 6.428 km
United Airlines Nowy Jork (EWR) - Houston (IAH) - 2.253 km
United Airlines - Houston (IAH) - Belize City (BZE) - 1.553 km
Belize Express Water Taxi - Belize City - Caye Caulker - 30 km
Maya Island Air - Caye Caulker (CUK) - Belize City (TZA) - 30 km
Maya Island Air - Belize City (TZA) - Caye Caulker (CUK) - 30 km
Maya Island Air - Caye Caulker (CUK) San Pedro (SPR) - 21 km
Maya Island Air - San Pedro (SPR) - Belize City (TZA) - 50 km
Maya Island Air - Belize City (TZA) - Belize City (BZE) - 12 km
Tropic Air - Belize City (BZE) - Roatan (RTB) - 233 km
Areolineas Sosa - Roatan (RTB) - San Pedro Sula (SAP) - 178 km
SA Avianka - San Pedro Sula (SAP) - San Salvador (SAL) - 254 km
SA Avianka - San Salvador (SAL) - Guatemala (GUA) - 203 km
SA Avianka - Guatemala (GUA) - San Jose (SJO) - 854 km
Edelweiss Air - San Jose (Costa Rica) - Liberia (LIR) - 161 km
Edelweiss Air - Liberia (LIR) - Zurich (ZRH) - 9.455 km
Swiss Air - Zurich (ZRH) - Berlin (BER) - 652 km
FlixBus - Berlin - Łódź - 423 km


Więcej zdjęć z: 


RoatanSan Pedro Sula (Honduras),     

San Jose (Kostaryka)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)