wtorek, 4 listopada 2014

Dzień 28 - Lima (Peru) Wracając do Polski - Ameryka Południowa 2014' - zapiski z podróży

                                                               Peru, Lima: Plaza Mayor

Dnia 18 stycznia roku 1535 hiszpański konkwistador Francisco Pizarro (który podbił imperium Inków) założył miasto Lima, współczesną stolicę PeruPierwotnie miasto nosiło nazwę Ciudad de los Reyes, czyli "Miasto Królów". Pizarro swoim mieczem wyznaczał szachownicę, która nakreśliła wygląd przyszłych ulic i placów. Sam poniósł śmierć jako gubernator w pałacu w Limie sześć lat później (1541), kiedy to El Mozo postanowił pomścić śmierć swojego ojca Almagro (dawnego towarzysza Pizarro), który został pokonany w bitwie pod Las Salinas, a następnie stracony w roku 1538. 
Z czasem Lima stała się najważniejszym miastem hiszpańskiej części Ameryki Południowej, a od roku 1821 była stolicą wicekrólestwa Peru, a następnie republiki Peru. Mimo, że miasto wielokrotnie niszczone było przez trzęsienia ziemi (m.in. w roku 1687 oraz w 1746, kiedy to większość budynków legła w gruzach) ma stosunkowo sporo zabytków. Do nich między innymi należy zespół pałacu prezydenckiego oraz kościół i klasztor św. Franciszka, katedra z XVI wieku, Biblioteka Narodowa oraz najstarszy na kontynencie Uniwersytet San Marcos (założony w roku 1551). 





Godny uwagi jest przede wszystkim Plaza de Armas (plac centralny i najstarsza część miasta). Na środku placu znajduje się fontanna z roku 1650 wykonana z brązu. Wokół placu położone są: Katedra (z roku 1535 zbudowana na zlecenie Francisca Pizarra), Pałac Arcybiskupa (Palacio Arzobispal) z roku 1924 i Pałac Gubernatora (Palacio de Gobierno) z roku 1937 (siedziba prezydenta Peru).
 Zespół urbanistyczny starego miasta Lima (kompleks położony pomiędzy dzielnicami Cerado i Rimac) został w roku 1988 wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO

Lima położona na równinie u podnóża Kordyliery Nadbrzeżnej (Andy) leży nad rzeką Rímac i Oceanem Spokojnym. Tu, korzystając z możliwości jakie pojawiły się podczas zakupu biletu lotniczego (na trasie: Barcelona - Madryt - Rio de Janeiro, Santa Cruz - Lima - Madryt - Bruksela) postanowiłem zrobić sobie kilkunastogodzinnego stopa. Do Limy (LIM) przyleciałem z Santa Cruz (VVI) na pokładzie linii lotniczych LAN Airlines, które mają swoją bazę w mieście Callao (10 km od Limy) i stanowią największy peruwiański międzynarodowy port lotniczy w Peru.   



Zanim dotarłem do centrum miasta nieplanowanie zwiedziłem jego obrzeża. Bus, którym z lotniska jechałem do centrum miasta tylko przemknął w jego pobliżu, a "nawoływacz", który obiecał powiedzieć kiedy wysiąść zupełnie o mnie zapomniał. Sam zorientowałem się, że oddalamy się od centrum, ale nie ujechaliśmy daleko. Przystanek na którym się pojazd zatrzymał był już i tak ostatnim tego kursu. Jako, że było to tuż przy lokalnej knajpce wypełnionej mieszkańcami skorzystałem z okazji i za niewielkie pieniądze zamówiłem zupę z kury. "Rosół" okazał się praktycznie pełnym i smacznym obiadem, a egzotycznego turystę, który tu jakby zabłądził oglądnął cały trzyosobowy personel lokalu. 

Po sytym posiłku wyruszyłem w stronę centrum miasta, aby odkryć oblicze Limy. 
Ok. trzy kilometrowy odcinek jaki pokonałem mnie nie zachwycił. Dużo śmieci i nie zabrakło błota, a w powietrzu często unosiły się kłęby kurzu jakby z placu budowy. 

Dopiero okolica cmentarza i długo ciągnących się jego murów obnażyła czystą część miasta co zwiastowało jak się okazało bliskość centrum.


    


    





 Peru, Lima: kościół San Francisco






 Peru, Lima: University Park i 30 m wieża zegarowa

 Peru, Lima: dziedziniec budynku poczty głównej Serpost (El Correo del Peru)
 
Na samej poczcie (jak można się spodziewać) kartki pocztowej raczej nie zakupi, ale na licznych stoiskach na jej dziedzińcu wybór jest bardzo duży, a przy tym można kupić różne pamiątki, zabawki, prasę i książki.  


 Peru, Lima: sławny budynek hotelu Sharaton 


Peru, Lima: Plaza de San Martin i pomnik ku czci generała José de San Martín



 
 

Całodzienna wędrówka mimo, że tylko z bagażem podręcznym nieco mnie zmęczyła. Noszony cały dzień nawet najlżejszy byłby lekko dokuczliwy. Przed odjazdem na lotnisko lokalnym busem odpoczywam w jednej z knajpek na placu przy moście linowym, który jest atrakcją samą w sobie. Tutejsza pizza jest całkiem dobra, a kobieta która ją sprzedaje nie może się nadziwić po co z tak daleka tu przyjechałem. Polska dla niej to wyłącznie Jan Paweł II i mam wrażenie, że choć świadoma odległości zupełnie nie ma pojęcia gdzie to jest :-)

Wieczorem na pokładzie Iberii wylatuje do Madrytu, aby potem przez Brukselę dotrzeć na lotnisko w Charleroi skąd Ryanair zabierze mnie do Krakowa. Tu kończy się moja niezwykła dla mnie podróż - miesięczna wyprawa do Ameryki Południowej.
       
 
Udało mi się zrealizować wszystko co zaplanowałem, poznać ciekawych i interesujących ludzi. Dotrzeć do Brazylii, Argentyny, Chile, Urugwaju, Paragwaju, Boliwii i Peru oraz zobaczyć kilka niezwykłych miejsc, które już chyba na zawsze znajdą ważne miejsce w mojej pamięci na mapie podróżniczych wojaży.      


Peru (Republika Peru), stolica: Lima
Powierzchnia: 1 285 220 km², Liczba mieszkańców: 29,1 mln, w tym Lima ok. 9 milionów

Języki urzędowe: hiszpański, keczua, Inne: ajmara 


Waluta: Nowy Sol, który dzieli się na 100 centimos (PEN); w obiegu również dolar amerykański. 1.00 PEN = 1.15 PLN, 1.00 USD = 2.92 PEN, 1.00 EUR = 3,59 PEN.



Ambasada RP w Limie
Peru, Lima, Av. Salaverry 1978, Jesús María, Lima 11, Tel.: +51 1 4713920, Tel. alarmowy: +51 999 400 552




Ciekawe / przydatne linki:
----------------------------------
http://www.timeanddate.com/calendar/create.html?year=2014&country=73 (link)
http://www.lima.msz.gov.pl/pl/p/lima_pe_a_pl/informacje_konsularne/informator_dla_podroznych/informator_dla_podroznych_peru/lima_pe_a_25 (link)
http://laurazja.pl/perma/haslo.Lima.1048.html/ll/L (link)
http://southamerica.blog.onet.pl/ (link)
http://www.peru.info/peru.asp (link)
http://www.peru.waw.pl/ (link)
http://grzegorz-gawlik-traveller.blog.onet.pl/ (link)




Orientacyjne koszty:
----------------------------
LAN Airlines - Santa Cruz (VVI) - Lima (LIM) - 112 PLN
bus: lotnisko - centrum - lotnisko - 5 PEN (6 PLN) 
Iberia - Lima (LIM) - Madryt (Mad) - 653 PLN
Iberia - Madryt (MAD) - Bruksela (BRU) - 90 PLN
pociąg - Bruksela (BRU) - dworzec Midi Bruksela 4,20 EUR
Flibco - Dworzec Midi Bruksela - Charleroi (CRL) -14 EUR (59 PLN)
Ryanair - Charleroi (CRL) - Kraków (KRK) - 84 PLN 


Więcej zdjęć z: Lima (Peru)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)