niedziela, 19 października 2014

Dzień 12 - Buenos Aires (Argentyna) Przede wszystkim La Boca - Ameryka Południowa 2014' - zapiski z podróży


Rankiem z Santiago Beckpackers Hostel na przełaj przez miasto na piechotę wyruszyłem w okolice stacji metra Los Heroes, skąd cyklicznie odjeżdżają autobusy Centropuerto do Aeropuerto Internacional Comodoro Arturo Merino Benítez (SCL). Wybrałem się nieco wcześniej, bo nie byłem pewien jak działa rozkład niedzielnych odjazdów. Jednak okazało się, że autobus już czekał na mnie, a jak tylko za kilka minut podjechał kolejny wyruszyliśmy w stronę lotniska niemal pustym autobusem. Lot ARG 2281 Aerolineas Argentinas z Santiago do Buenos Aires realizowany przez znany mi już Austral Lineas Aereas, którym leciałem z Sao Paulo także do Buenos.   


Austral Lineas Aereas na pokładzie samolotu Embraer (E-190) serwuje skromny posiłek (ciasto, batonik, zimne i gorące napoje do wyboru). Wybór miejsca przy oknie (o takie zawsze w miarę możliwości proszę) okazał się bardzo trafny, bo niemal od samego startu w Santiago mam przepiękne widoki za oknem.
Ogromne góry pokryte śniegiem niekiedy wyglądające wręcz za chmur. Tym razem w Buenos Aires ląduje na lotnisku Aeroparque Jorge Newbery (AEP) położonym znacznie bliżej centrum, co pozwala mi dotrzeć do miasta szybciej i taniej, niż z odległego Ezeiza (EZE)




Z lotniska (AEP) do miasta (pomijając oczywiście taxi) można dostać się na dwa sposoby. ArBus ze stanowiska po prawej (opuszczając port) lub z przystanku komunikacji miejskiej (linia 45 za 6 ARS) praktycznie na wprost wyjścia z terminalu (trzeba przejść na druga stronę ulicy, która ciągnie się obok lotniska). W obu przypadkach posługujemy się elektroniczną kartą, którą można zakupić np na lotnisku u przewoźnika ArBus. Ja doładowałem 50 ARS. Skorzystałem z ArBus (za 20 ARS) i pozostało mi na ewentualne przejazdy po mieście 30 ARS. Autobusem miejskim też dojedzie do centrum, ale np. jadąc w stronę lotniska trzeba się przesiadać na kolejny 45 przy Estacion Retiro,  a sama podróż trwa znacznie dłużej (kasuje nam wtedy za przejazd 2 x po 3 ARS). Po ok. 3, to dokładnie to chyba 3,25 jak się nie mylę. 

Argentyna, Buenos Aires, Avenida 9 de Julio: najszersza ulicą świata,  przy której stoi obelisk będący symbolem miasta. Upamiętnia jego założenie w roku 1536.

Końcowy przystanek dla ArBus to charakterystyczne miejsce dla Buenos Aires, gdzie znajduje się Obelisk. Stąd mam niedaleko do hostelu, który zarezerwowałem na booking.com. Che Lagarto Hostel przy Venezuela 857. 

Droga wiedzie przez Plac Plaza de Mayo. Ten od założenia Buenos Aires był sceną dla każdego ważnego wydarzenia politycznego w Argentynie. Wokół znajdują się główne budynki użyteczności publicznej takie jak: Casa de Gobierno (argentyński Biały Dom), Buenos Aires Cabildo (kolonialny gmach Rady Miasta), czy Catedral Metropolitana (Metropolitan Cathedral). Następna przecznica to Av. Belgrano i do niej przylega ulica Venezuela, która mnie interesuje.  



Tego samego dnia postanowiłem dopiąć temat wysłania pocztówek do końca i wyruszyłem na poszukiwanie poczty. W końcu przy drugiej oglądając jedynie kłódki i kraty uświadomiłem sobie, że dziś niedziela. Podobnie jak w Polsce pracownicy poczty odpoczywają :-). 
Ale zmęczony już poszukiwaniami czynnego urzędu i mocno zdesperowany znalazłem rozwiązanie. Nadałem pocztówki z punktu, gdzie wysyłka zajmuje się DHL. Muszą dojść do adresatów, bo w końcu to nie jakiś zwykły punkt. Wprawdzie sama żółta skrzynka na listy jest mała, ale sam punkt pracuje 25 godzin na dobę,a więc jest wydajny. :-)





Po południu spaceruje ulicami miasta podziwiając jego uroki. Jednak mam konkretny cel - chcę zwiedzić jedną ze słynnych i legendarnych dzielnic Buenos Aires (w stolicy Argentyny jest w sumie aż 47 dzielnic). Kierując się tam złapałem autobus, który kończył właśnie tam bieg (za szybą widniał napis LA BOCA). Nazwę (La Boca – usta) zawdzięcza swemu położeniu u ujścia rzeki Riachuelo do rzeki La Plata. W dzielnicy znajduje się także siedziba jednego z najpopularniejszych klubów sportowych Argentyny – Boca Juniors, oraz stadion La Bombonera. Na jednym z portali przeczytałem: "Istnieją na świecie takie dzielnice, które przewyższają sławą macierzyste miasto. Tak też jest ze słynną La Boca, kolorową częścią argentyńskiego Buenos Aires. Mało kto spodziewał się, że uboga dzielnica założona przez przybywających tutaj europejskich (głównie włoskich) imigrantów na argentyńskim nabrzeżu stanie się turystyczną mekką stolicy. A tak się właśnie stało. Współcześnie trudno wskazać miejsce bardziej kojarzone się Buenos Aires niż właśnie La Boca. Bardzo kolorowe budynki, wąskie uliczki, wszechobecne restauracje i kafeterie. Pary tańczące tango po prostu na ulicy, to wizytówka tego miejsca (nigdzie indziej na świecie nie ma takiego zagęszczenia szkół tańca, jak tutaj...)." Aktualnie dodałbym, że nigdzie indziej na świecie nie spotkałem tylu Franciszków :-). Ale, w końcu to nie dziwi, bo to Argentyna, z tym, że tylko na jednym deptaku naliczyłem Ich aż pięciu, życzliwie pozdrawiających turystów, którzy robią sobie z Nim pamiątkowe zdjęcia. 






Słowa piosenki "Boskie Buenos" w najlepszych latach zespołu Maanam wkradły się głęboko do mojej pamięci, a dziś obnażają przede mną swoje proste, ale jakże wymowne znaczenie. Specjalnie do tego miejsca z Polski wiozłem ze sobą słuchawki do telefonu, aby spacerując ulicami La Boca w Buenos Aires wysłuchać tego utworu, bo tu brzmi jak nigdzie indziej, o czym miałem okazję osobiście się przekonać :-).


  "Chcę jeszcze raz pojechać do Europy
Lub jeszcze dalej do Buenos Aires
Więcej się można nauczyć podróżując
Podróżować, podróżować jest bosko" 

Tutaj można tego słuchać na okrągło ...


 


http://www.timeanddate.com/worldclock/argentina/buenos-aires (link)




Ciekawe / przydatne linki:

------------------------
http://www.timeanddate.com/calendar/create.html?year=2014&country=73 (link)
http://www.omnilineas.com/ (link) autobusy
http://www.arbus.com.ar (link) Bus lotniskowy
http://www.tangol.com/eng/tour_san-martin-de-los-andes-por-siete-lagos_excursion_bariloche_ar_126 (link)


Orientacyjne koszty:
--------------------
Aerolineas Argentines - Santiago (SCL) - Buenos Aires (AEP) - 233 PLN
ArBus lotnisko (AEP) - centrum Buenos Aires - 20 ARS
komunikacja miejsca Buenos Aires - 6 ARS
Che Lagarto Hostel - 1 x 7 USD


Więcej zdjęć z: Buenos Aires (Argentyna) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz coś do powiedzenia napisz :-)